انجمن شرکت های صنعت پخش استان خوزستان

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

شرکت‌های دانش بنیان در بحران کرونا عزم خود را جزم کردند و توانستند بسیاری از نیاز‌های کشور را تامین کنند.

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  شرکت‌های دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش، تحقق اهداف علمی، اقتصادی، گسترش اختراعات، نوآوری، تجاری سازی تحقیقات، طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر  اقدامات فراوانی انجام می‌دهند.

ترغیب هیات علمی دانشگاه‌ها و واحد‌های پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر به منظور رفع نیازهای کشور، توسعه اقتصادی جامعه و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی از دیگر اهداف تشکیل شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود.

اکنون شركت های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش  تاثیر زیادی در رشد اقتصاد دانشی دارند به طوری كه رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شركت های دانش بنیان بر اهمیت نقش این شركت ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاكید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق اقتصاد پایدار توصیف كردند.

حال با خلاقیت، نوآوری و فناوری شرکت های دانش بنیان می توانند  وابستگی صنعت و اقتصاد به كشور های خارجی را کاهش دهند. 

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

کرونا و شرکت های دانش بنیان 

رهبر انقلاب  با هوشیاری و در کمال بصیرت اقتصادی، از سال ۸۷ جای خالی یک اقتصاد قوی و مبتنی بر توانمندی‌های درون زا را احساس کردند و از همه نخبگان و جوامع خواستند که پای کار بیایند و این امر به قدری مهم بود که  ۱۲  سال است  رسماً در شعار های هر ساله توجه به خود کفایی و رشد اقتصادی دیده می شود و این شعارها در پیشانی تقویم کشور در طول این سال ها حک شد.

 رهبر معظم انقلاب، نسخه نجات بخش از اقتصاد تک محصولی را از همان ۱۲ سال گذشته تغییر اساسی بنیان اقتصاد کشور دانستند، تغییری که ارزش آن در این روز‌های بحرانی به خوبی خود را نشان می‌دهد.

امروز ثابت شده است با وجود اینکه کرونا که به اقتصاد کل جهان ضربه وارد کرده است اما با اتکا بر دانش بومی خود توانستیم در جهان موفق حاضر شویم البته سازوکار‌های دست یابی به اقتصاد خالی از نفت، جوانان نخبه و فناوران خوش فکر هستند، جوانانی که مقام معظم رهبری به وجود آن‌ها می‌بالند و ضمانت حیات انقلاب را در دستان آن‌ها می‌دانند.

جوانان ایرانی با تمام مشکلات پیش رو مثل ماده اولیه برای تهیه محلول ها موفق بر حل چالش ها شدند و در بحران کرونا توانستند ساخت انواع دارو‌های مقاوم سازی بدن علیه ویروس کرونا، تولید روزانه حدود ۲ میلیون لیتر انواع ژل ضد عفونی کننده، عرضه بیش از یک میلیون انواع ماسک و لباس بیمارستانی را در کارنامه خود ثبت کنند و سهم عمده‌ای در بسیج همگانی علیه ویروس کرونا داشته باشند و اینها تنها بخشی از توانمندی کسب و کار‌های مبتنی بر اصول دانش بنیان است.

جالب این است که بدانیم بخش تقریباً مهمی از شرکت‌های استارت آپی به دلیل عدم دریافت مجوز‌های تولید، در عین توانمندی و آمادگی از ساخت و عرضه محصولات فناورانه برای مقابله با ویروس کرونا محروم مانده‌اند که برخی از آن‌ها ناشی از کم لطفی مسئولان مربوطه است.

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی


بیشتر بخوانید:درخواست کشورهای اروپایی برای واردات کیت تشخیص کرونا از ایران


اعطای وام ۵۰۰ میلیونی به شرکت های دانش بنیان

علی وحدت رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان، فناوری، زیست بوم نوآوری یکی از دستاورد‌های بزرگ کشور هستند.ما برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان، فناور، خلاق، استارت‌آ‌پ‌ها و شتابدهنده‌هایی که کسب و کارشان به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، تسهیلاتی درنظر گرفته ایم.

او ادامه داد: این تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای کسب و کار‌های کوچک و متوسط با نرخ ۹ درصد در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و با پایش وضعیت فعالیت و اشتغال شرکت‌ها طی ۶ ماه پرداخت خواهد شد. بعد از آن ۶ ماه جهت بازیابی توان شرکت‌ها تنفس داده می‌شود و تسهیلات از یک سال بعد به صورت اقساطی بازپرداخت خواهد شد.

جزییات اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت و کمک به تداوم کسب و کار شرکت‌های کوچک (نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸) آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، تسهیلاتی را در نظر گرفته است.

شرایط صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین کنندگان فضا‌های کار اشتراکی طراحی و اجرا به شرح زیر است:

مبلغ تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان (متناسب با عملکرد، ابعاد، هزینه‌ها، حقوق، دستمزد و محل استقرار و ...)
۹ درصد بهره تسهیلات
۶ ماه دوره پرداخت
۶ ماه دوره تنفس
۱۲ ماه دوره بازپرداخت

پرداخت این تسهیلات مشروط به حفظ اشتغال ۹۰ درصدی شرکت است.

تضامین این تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با اخذ چک و سفته شرکت و پیش از آن با اخذ چک، سفته و ضامن معتبر قابل پرداخت است.

لازم است متقاضیان برای ثبت درخواست خود جهت دریافت این تسهیلات وارد سامانه غزال به نشانی www.ghazal.inif.ir شوند.

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

شرایط بهره‌مندی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از تسهیلات

 نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر با فروش کمتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸
 دارای لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی/ صورت‌های مالی
 کاهش حداقل ۲۰ درصد در نسبت فروش اسفند به زمستان سال ۹۸ در مقایسه با همین نسبت در سال ۹۷

گفتنی است؛ میزان تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بر اساس هزینه‌ها، فروش، حقوق و دستمزد پرداختی شرکت تعیین می‌شود.

شرایط بهره‌مندی شتاب‌دهنده‌ها و تأمین کنندگان فضای کار اشتراکی (غیر دانش‌بنیان)

شتاب دهنده‌های مستقر در استان تهران مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و درصورتی که در سایر استان‌ها باشند متناسب با تعداد تیم‌های کاری سال ۹۸ و اسناد هزینه کرد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

شتاب‌دهنده‌های غیر دانش‌بنیان متناسب با محل استقرار، تعداد تیم کاری، اسناد هزینه کرد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد. همچنین برای تأمین کنندگان فضای اشتراکی متناسب با ابعاد و عملکرد بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات کمکی در نظر گرفته شده است.

جزییات حمایت‌های کرونایی از دانش بنیان‌ها/ عبور از بحران کرونا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی از شرکت های خلاق

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق در ادامه فعالیت‌ها و حمایت‌های خود در حوزه مقابله با ویروس کرونا، پس از تأمین مالی شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات و لوازم مرتبط و همچنین حمایت و کمک به تداوم کسب‌وکار شرکت‌های دانش بنیان کوچک، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضاهای کار اشتراکی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، در مرحله دوم قصد دارد با هدف حمایت و کمک به تداوم کسب و کار شرکت‌های خلاق کوچک آسیب دیده بر اثر کرونا که دارای نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ بوده‌اند، تسهیلات اعطا کند.

وحدت، جزئیات این تسهیلات را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های مورد تأیید دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۹ درصد تسهیلات دریافت می‌کنند. دوره پرداخت این تسهیلات ۶ ماه و دوره تنفس آن نیز ۶ ماه خواهد بود. بعد از این مدت شرکت‌ها طی ۱۲ ماه موظف به بازپرداخت تسهیلات می‌شوند.

نحوه شناسایی شرکت‌های آسیب دیده بر اثر کرونا

او در مورد نحوه شناسایی شرکت‌های آسیب دیده بر اثر کرونا برای تخصیص تسهیلات نیز گفت: فهرست شرکت‌های خلاق آسیب‌دیده توسط دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق تأیید شده و توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برای اخذ تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری سراسر کشور معرفی می‌شوند.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی شرایط بهره‌مندی شرکت‌های خلاق کوچک از این تسهیلات را بیان کرد و گفت: نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸، کاهش نسبت فروش زمستان سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، کاهش رتبه الکسا یا میزان نصب و یا کاربر فعال، تعیین میزان تسهیلات تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان بر اساس هزینه‌ها، فروش و حقوق و دستمزد پرداختی شرکت از جمله شرایط مورد نیاز برای دریافت این تسهیلات خواهد بود. علاوه بر آن پرداخت این تسهیلات مشروط بر حفظ اشتغال ۹۰ درصدی شرکت مطابق با لیست بیمه است.

وحدت گفت: مرحله بعدی تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور آسیب دیده بر اثر کرونا را شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد و گفت: در مراحل بعدی، تسهیلات و حمایت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری نیز در نظر گرفته شده است که به زودی از طریق وبگاه و شبکه‌های اجتماعی صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.