انجمن شرکت های صنعت پخش استان خوزستان

شرط ارزان شدن مرغ چیست؟/ پشت پرده ماجرای جوجه‌کشی افشا شد

گزارش/

مازاد چشمگیر تولید و فروش مرغ کمتر از نرخ مصوب چالش های متعددی برای مرغداران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله صنعت مرغداری کشور بنابه دلایل متعدد دچار خسران می شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به این موضوع می تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند و کار را به جایی برساند که تولیدکنندگان به سبب زیان های پی در پی دیگر توان ادامه تولید را نداشته باشند.

طبق روال معمول در ماه های پایانی سال جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به سبب تنظیم بازار شب عید نسبت به ایام عادی سال بالاتر بود که متاسفانه شیوع مهمان ناخوانده (کرونا) معادلات تولیدکنندگان را بر هم زد به گونه ای که با گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز سال جدید هنوز اثرات مازاد تولید در بازار نمایان است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که مازاد حداقل ماهیانه ۳۰ هزار تنی مرغ، صنعت مرغداری را به چالش کشانده است که اگر هر چه سریع تر تمهیداتی برای مدیریت تولید به کار گرفته نشود، بدون تردید در آینده ای نه چندان دور برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات مرغ نخواهیم داشت چرا که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و نبود سنخیت هزینه های تولید با قیمت فروش بر زیان انباشت مرغداران افزوده است که ادامه این روند برای آینده صنعت نگران کننده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از آخرین وضعیت صنعت مرغداری و راهکارهای اساسی برای کاهش زیان مرغداران با خبر شویم:

تولید مرغ در کشور نیازمند سامانه نیاز سنجی است

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه صنعت مرغداری در رکود است، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای تولید و میزان ثابت مصرف، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان زیان می کنند که استمرار این روند برای آینده صنعت نگران کننده  است.

وی افزود: در بحران فعلی بازار که مسئولان کارگروه تنظیم بازار و وزارت صمت روزه سکوت گرفتند، انتظار می رود در صورت افزایش قیمت مرغ از نرخ تمام شده تولید روزه سکوت را حفظ کنند و با ورود نابه هنگام منجر به آسیب به تولیدکنندگان نشود.

اسداله نژاد ادامه داد: طی پنج ماه اخیر مرغداران در فروش مرغ رقم قابل توجهی را متضرر شدند و همواره در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با انتقاد از کمبود نظارت دستگاه های متولی گفت: علی رغم زیان چشمگیر مرغداران، دستگاه های نظارتی به وظایف حاکمیتی و عملیاتی خود که نظارت بر قیمت و بازار نهاده های دامی است، توجهی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه قیمت های مصوب تنها روی کاغذ آمده است، بیان کرد: نبود نظارت دستگاه های متولی موجب شده تا نهاده های دامی با نرخ بالایی در بازار عرضه شوند، این در حالی است که متاسفانه مسئولان نظارتی به مولفه های تولید توجهی ندارند و تنها قیمت محصول نهایی را مدنظر قرار می دهند.

وی از استمرار روند نزولی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اسداله نژاد متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یک روزه را یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش قیمت جوجه یک روزه طی روزهای اخیر، اما تولیدکنندگان مرغ مادر همچنان در حاشیه زیان هستند چرا که جوجه تولیدی آنها کمتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می شود.

ضرورت تولید جوجه یک روزه بر مبنای ثبت سفارش/دردسر مرغداران با صادرات جوجه یک روزه به پایان می رسد

غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از بهبود نسبی بازار جوجه یک روزه خبر داد و گفت: با توجه به بهبود روند توزیع دانه، قیمت هر قطعه جوجه یک روزه از ۵۰۰ به یک هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است که با اصلاح قیمت مرغ، بازار جوجه به تعادل می رسد.

وی افزود: هم اکنون مرغداران به سبب مازاد تولید در واحدهای مرغداری از جوجه ریزی مجدد اجتناب می کنند چرا که قیمت گوشت مرغ تغییری نداشته است.

فارغی ادامه داد: علی رغم تامین دان و تقاضای نسبی مرغداران برای خرید جوجه یک روزه، همچنان تولیدکنندگان مرغ مادر یک هزار و ۷۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده تولید محصول خود را عرضه می کنند که با این وجود زیان ماهیانه آنها از ۳۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است.

این مقام مسئول تولید ماهیانه جوجه یک روزه را ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه طیور اعلام کرد و گفت: اگرچه بارها اعلام کرده ایم که تولید جوجه یک روزه بر مبنای ثبت سفارش باید صورت گیرد، اما گوش شنوایی نیست و همواره به سبب ترس کمبود مرغ در کشور، تولیدکننده را قربانی می کنیم.

رئیس انجمن جوجه یک روزه در پایان با تاکید بر رفع موانع صادراتی تصریح کرد: اگر دولت با رفع موانع صادرات اجازه ورود جوجه یک روزه و مرغ به کشور عراق را بدهد، این امکان وجود دارد که کل مازاد تولید را که منجر به دردسر شده است، صادر کنیم.

صادرات مرغ راهی برای کاهش زیان مرغداران در میان مدت/ مدیریت تولید راهی برای افت قیمت مرغ در بازار

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: علی رغم‌کاهش ۳۰ درصدی عرضه، اما مرغداران به سبب نبود کشش بازار همچنان در حاشیه زیان هستند.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلو مرغ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده تولید و یک هزار و ۹۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می شود.

حجت درباره تاثیر خرید تضمینی بر کاهش زیان مرغداران بیان کرد: اگر پشتیبانی امور دام برای بحث صادرات، اقدام به خرید تضمینی مرغ کند، این امر می تواند منجر به خروج مرغداران از زیان شود، در غیر این صورت ذخیره سازی در انبارهای پشتیبانی و عرضه محموله ها به هنگام سررسید تاریخ انقضا می تواند اثر معکوس در بازار بگذارد به طوری که با ازدیاد عرضه در برابر تقاضا قیمت کاهش می یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: رونق صادرات مرغ برای صنعت مرغداری امری مثبت به شمار می رود، اما خرید تضمینی به منظور عرضه در بازار داخل دردی از مرغداران دوا نمی کند.

وی تعادل در برقراری عرضه و تقاضا را یکی از راهکارهای موثر در کاهش زیان مرغداران دانست و گفت: با گسترش ویروس کرونا و کاهش سفرها میزان عرضه بیش از تقاضاست که بهترین راهکار کاهش زیان مرغداران مدیریت تولید است، در غیر این صورت معلوم نیست تا کی بازار با این روند ادامه یابد.

حجت درباره تاثیر حذف تعرفه صادرات بر بازار مرغ اظهار کرد: اگرچه صادرات مرغ در کاهش زیان مرغداران تاثیر گذار است، اما اکثر کشورهای وارد کننده خواهان مرغ با سایز ۹۰۰ تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم هستند، در حالی که در کشور ما لاشه از یک هزار و ۶۰۰ تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: صادرات مرغ در میان مدت می تواند بر بازار تاثیر بگذارد، اما در کوتاه مدت مدیریت تولید تنها راهکار خروج مرغداران از بحران فعلی است.

مهم ترین امری که منجر به تعادل در بازار مرغ می شود، تنظیم سیستم و سامانه نیازسنجی تولید در کشور است، اینکه این سامانه برای هر مرغداری یا هر تولیدکننده نیاز کشور را تعریف کرده و سهم تولید آن را مشخص کند از ضرر و زیان آن ها جلوگیری خواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید کارشناسان حوزه آی تی و همچنین مسئولان وزارت جهادکشاورزی تا چه حد در این امر پیش قدم خواهند بود.